søndag 9. juni 2019

Sommerens vakreste eventyr


I en liten elv i Ski i slutten av mai kryper mange larver Praktblåvannymfer opp fra bunnen elva til overflaten via et strå eller pinne. Opp mot tre år hadde de ventet på det rette tidspunktet. Normalt skjer ikke forvandlingen fra larve til nymfe før i slutten av juni og begynnelsen av juli, men dette året kom sommeren med tropevarme allerede i siste del av mai måneden. Sannsynligvis var det den høye vanntemperaturen som var årsaken til den tidlige flekkingen og flere hundre vannymfer svermet rundt på jakt etter byttedyr og hunner å parre seg med. Praktblåvannymfer er avhengig av rennende vann og flyr nesten utelukkende når sola skinner. 
De har ofte bestemte ruter og vender tilbake til samme sted hvor de sitter og speider etter byttedyr og hunner som flyr forbi som de ønsker å parre seg med. 
Jeg fant en favoritt sitteplass på en snelle som mange hanner sloss om. De kom stadig tilbake til den samme snella så jeg fikk mange sjanser til å få festet opplevelsen til minnebrikke. Vet ikke hvor mange timer jeg har brukt på å studere disse vakre skapningene. De er så uendelig vakre og for meg er denne leken sommerens vakreste eventyr.


3 hanner sloss om beste sitteplass  Foto Magnus Reneflot

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dommedags skyer. Fredag sist uke dannet det seg dramatiske skyer på himmelen i ettermiddags tidene. Jeg befant meg på hy...