søndag 9. juni 2019

Voldtekt på offentlig sti

Første mai i 2018 droppet jeg å gå tog og valgte i stedet å bivåne et viltert froskebryllup. Det er en leik jeg må ha med meg og som jeg synes det er like spennende å oppleve hvert år. Har mange hundre bilder fra tidligere bryllup med slosskamper, frosk og egg i alle mulige vaianter og lysforhold men må alltid ta flere bilder. 
Vel ferdig  med dagens fotografering på vei hjem la jeg merke til noe oransje aktig på den litt fuktige stien jeg gikk på.  Ved nærmere ettersyn så jeg fort at fargen kom fra en frosk og at den ikke var alene. Det var full parring midt på en offentlig sti. Jeg var sikker på at den oransje hunnfrosken var død, den lå helt urørlig . Jeg skjønte ganske fort at det var noe som ikke stemte. Det som skjedde på stien var en voldtekt hverken mer eller mindre. En padde hadde festet grepet og presset forlabbene inn i magen på frosken og forgrep seg på henne.  Det viste seg at hunnen ikke var død som jeg først antok, den rørte på seg og så ut som om den prøvde å løsrive seg uten å lykkes.  Jeg hadde bivånet en noe meget uvanlig og fikk et bevis på at naturen er rå og til tider ubarmhjertig. 
Hvem vet , kanskje opplever jeg å se raklepadder eller raklefrost i dammen neste år.

Blir det Raklepadde neste år?  Foto Magnus Reneflot


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dommedags skyer. Fredag sist uke dannet det seg dramatiske skyer på himmelen i ettermiddags tidene. Jeg befant meg på hy...